2010年9月21日 星期二

阿波羅神殿上的格言

阿波羅神殿上有三句格言,對著前來問卜者提出要求:一、not too much(莫超過),二、pledges(立誓),三、know yourself (認識自己)。針對三,有兩種解釋:

--When you question the oracle, examine yourself closely and the questions you are going to ask, those you wish to ask, and since you must restrict yourself to the fewest questions and not ask too many, carefully consider yourself and what you need to know.

--always remember that you are only a mortal after all, not a god, and that you should neither persume too much on your strength nor opposes the powers of the diety.

看到這個很感動,想像一個人到了神殿,想問神,見著石頭上刻著千古箴言,神說,你只能問最少的問題,你只能立作的到的誓,認識你自己。於是你開始"想",如果只能問最少最少最少的問題,我能/我想/我要/我得/非問什麼不可?

這"想"是人發覺自己的起點,通向不朽的知識,但,同時,必需時時懷著"我終究會死/得死"的警覺。

(讀 Foucault,  Hermerutics of the Subject 20100920)

沒有留言:

張貼留言

追蹤者

著作人